Online marktplaatsen zijn verkoopkanalen waar producten van verschillende verkopers worden aangeboden. Veel marktplaatsen bieden daar ook hun eigen producten aan. De online marktplaatsen zijn op dit moment heel populair. Het marktaandeel van e-commerce marktplaatsen als Amazon, Etsy, United Wardrobe, Vinted en Bol.com groeit dan ook nog steeds. Heb jij er wel eens aan gedacht om je producten via een marktplaats aan te bieden? Het kan je veel voordelen opleveren. Maar dat niet alleen! Het aanbieden van je producten via een marktplaats heeft ook een mindere kant. We vertellen je er in deze blog alles over. Laten we beginnen.
De voordelen van het verkopen via een online marktplaats.
Je naamsbekendheid vergroot.
Online marktplaatsen hebben een enorme online aanwezigheid en bereik. Door de vele gebruikers die de marktplaatsen hebben, die nu ook met jouw product(en) in aanraking komen, vergroot jouw naamsbekendheid.
Gerichte zoekers.
Op de marktplaatsen zijn gebruikers vaak op zoek naar een specifiek product waarvan ze van meerdere merken het aanbod willen vergelijken. Het vinden van een bepaald product en daarmee jouw product, wordt hierdoor makkelijker voor klanten.
Uitstekende klantervaring.
De marktplaatsen kunnen door hun jarenlange ervaring en expertise alle bedrijfsprocessen goed inrichten en aan iedere behoefte van de hedendaagse consument voldoen. Vaak sluit hier de marketing in de meeste gevallen perfect op aan. Ze kunnen daarom een uitstekende klantervaring bieden, waar andere webshops vaak niet tegen op kunnen boksen. Hier pluk jij dan de vruchten van.
Jouw verkoopkansen vergroten.
Door het grote aantal gebruikers bereik je shoppers die anders nooit met jouw merk in aanraking zouden zijn gekomen. Doordat zij kennis maken met jouw producten bij een vertrouwde marktplaats is de kans groot dat ze hun weg in de toekomst nog eens vinden naar jouw webshop.
Vertrouwen in de marktplaats is vertrouwen in jouw webshop.
De grote marktplaatsen zijn bekend en hebben in de afgelopen jaren een goede reputatie weten op te bouwen. Consumenten hebben vertrouwen in de marktplaatsen. Wanneer jij je producten op een marktplaats zal aanbieden, zullen de gebruikers jou sneller ook vertrouwen. Jij hoeft ze hier zelf dus niet van te overtuigen. Dit bespaart jou tijd en geld op bijvoorbeeld marketing of klantenservice.
Je profiteert van de marketing van de marktplaatsen.
We hebben het eigenlijk al even benoemd, maar de marktplaatsen hebben door hun ervaring in e-commerce veel kennis opgedaan over de markt en haar consumenten. Ze kunnen goed inspelen op de behoeften van iedere soort klant. Bied je je producten op de marktplaatsen aan, dan stromen de positieve effecten ook door naar jou.
Automatisch meerdere bezorgopties bieden.
Vaak bieden de marktplaatsen in de checkout een uitgebreid aanbod van bezorgopties aan. Deze bezorgopties zijn automatisch ook voor jouw producten beschikbaar.
Opstapje naar internationaal verkopen.
Is het internationaal verkopen van je producten nog onbekend terrein, maar ben je wel benieuwd of het iets voor je is? Dan is het aanbieden van producten op een online marktplaats een mooie optie om te beginnen. Op die manier hoef je niet helemaal het wiel opnieuw uit te vinden en kun je kijken of er vraag is naar jouw producten in het buitenland.
De nadelen van het verkopen via een online marktplaats.
Aan het aanbieden van je producten op een online marktplaats zijn, naast de vele voordelen, helaas ook een aantal nadelen verbonden. We bespreken ze hieronder. Zo kun je zelf bepalen of het aanbieden van je producten op een online marktplaats iets voor jou is.
De concurrentie is moordend.
Bied je je product aan op een van de online marktplaatsen, dan ben je niet de enige. Het kan zo zijn dat je producten op die manier in de menigte verloren gaan. Daarnaast sta je door het grote aanbod altijd tussen je directe concurrenten.
Je levert winstmarge in.
Het aanbieden van je producten is op sommige online marktplaatsen ‘gratis’, alleen lever je dan wel een winstmarge in per verkocht product. Sommige marktplaatsen vragen zelfs abonnementskosten. Het kan hierdoor zomaar zijn dat je het je toch een stuk minder oplevert als waar je van te voren op gehoopt had.
Het versterken van je merk is lastig.
De klanten die jouw producten kopen, dien je eigenlijk te zien als klanten van de marktplaats. Dat is tenslotte de plek waar zij het product afnemen en hun ervaring op baseren. Het is geen garantie dat de kopers van jouw producten ook daadwerkelijk onthouden bij wie zij de producten hebben afgenomen. Je eigen merk promoten is vaak ook niet mogelijk. De online marktplaatsen zorgen er hiermee voor dat hun eigen merk centraal blijft staan en in stand wordt gehouden. Dit heeft ook het volgende, tevens laatste, nadeel tot gevolg…
Weinig mogelijkheid tot het opbouwen van een relatie met je klant.
Klanten staan via de online marktplaatsen niet nadrukkelijk met jou in contact, maar met de online marktplaats zelf. Het wordt jou hierdoor lastig gemaakt om een klantrelatie op te bouwen en onderhouden.
Meer weten?
Heb je een vraag waar je persoonlijk iemand voor wilt spreken? Dan kun je ons altijd bereiken via info@myparcel.nl of 023 – 30 30 315. We helpen je graag!