Tips & Tricks

Verras je klanten en zorg voor meer verkopen met je webshop.

25/09/2019
·
6 minuten leestijd
Afbeelding voor Verras je klanten en zorg voor meer verkopen met je webshop.

November en met name december zijn dé ideale maanden om jouw omzet een boost te geven. Consumenten starten hun zoektocht naar de mooiste cadeaus voor vrienden en familie. Tegen de beste deals en grotendeels online. Zo kunnen ze de drukke fysieke winkelstraat vermijden. Neemt niet weg dat alle webshops hun best doen om de consument voor hen te winnen. Hoe kun je er, in de keiharde concurrentie van andere webshops, toch tussenuit springen? En hoe kun je je klant nog op originele wijze verrassen? We helpen je op weg!


Breng je webshop in feestdagen stijl.

Fysieke winkels spelen er altijd op in. Het kerst sentiment. Ze plaatsen prachtige versiering in de winkels en etalages om de consument in de stemming te brengen. Het creëert een warm gevoel en stimuleert de verkoop. Waarom zou je dat dan niet ook met jouw webshop doen? Geef daarom jouw webshop in deze periode een feestelijke en warme look & feel! Tijd over? Breng dan ook jouw e-mails en social mediakanalen in feestelijke sferen!

Bied cadeaubonnen aan.

Niet iedere consument heeft tijd voor een serieuze zoektocht naar de beste cadeaus. Bied hen ook een oplossing voor de feestdagen. Je kunt ze de mogelijkheid geven een cadeaubon aan te schaffen. Ook ideaal voor de last-minute shopper, die wél op tijd een cadeau in huis wil hebben. Cadeaubonnen zijn makkelijk, voordelig en snel te versturen (denk aan een brievenbuspakje).

Gift guides.

Iedereen weet hoe lastig het is. Originele cadeaus vinden om te geven aan bijvoorbeeld je partner, oma of beste vriend. Je wilt ze tenslotte blij maken met hun cadeau. Daar kan iedereen wel wat hulp bij gebruiken. Door een speciale cadeaupagina met verschillende gift guides in te richten help je je klanten met het vinden van de leukste cadeaus in jouw webshop. Hiervoor hoef je alleen jouw producten slim te categoriseren. Dit kun je op verschillende manieren doen. We geven een paar voorbeelden ter inspiratie:

Op basis van prijs:

  • Cadeautjes onder de € 15,-
  • Cadeautjes tot € 50,-

Op basis van generatie:

  • Cadeautjes voor opa & oma
  • Cadeautjes voor jongens tot 5 jaar
  • Cadeautjes voor meisjes van 8 tot 12 jaar

Op basis van type persoon:

  • Cadeautjes voor de sportliefhebber
  • Cadeautjes voor de keukenprins(es)
  • Cadeautjes voor de gadgetliefhebber

Stel cadeaupakketten samen:

  • Cadeaupakketten onder de € 35,-
  • Cadeaupakketten voor vaders
  • Cadeaupakketten voor de tuinier

Laat cadeaubestellingen er fantastisch uitzien.

Iedere consument wordt blij van een mooi ingepakt cadeautje. Laat daarom eindejaarsbestellingen er gelikt uitzien! Je kunt het je klanten heel gemakkelijk maken door een cadeau inpakservice te bieden. Betaald of kosteloos. Zo heeft je klant geen omkijken meer naar het cadeau en bied je een mooie extra service, welke zeker gewaardeerd gaat worden. Kijk voor inspiratie voor het inpakken van cadeaus maar eens op pinterest.com. Onderstaande afbeeldingen komen daar bijvoorbeeld ook vandaan:

Je kunt er ook voor kiezen om de klant in benodigdheden te voorzien om hun cadeautjes leuk in te pakken. Bijvoorbeeld door inpakpapier, lint of leuke stickers bij de bestelling te voegen. Ook kun je je klanten inspireren met een speciale pagina vol inpaktips. Zo laat je zien dat je met jouw klanten meedenkt.


Tip: Houd met een inpakservice altijd vast aan de look & feel van jouw webshop! Ook wanneer je ervoor kiest om de klant in benodigdheden te voorzien voor het inpakken van hun cadeautjes. Dit zorgt voor herkenning!

Zorg voor feestelijke kortingsacties en promoties.

Consumenten zoeken voor hun cadeaus naar de beste deals. Krijgen ze bij de concurrent extra korting of misschien wel gratis verzending? Dan bestaat de kans dat ze hun aankopen bij de concurrent zullen doen. Dat wil je liever voorkomen. Bedenk daarom nu alvast welke feestdagen-korting je gaat bieden. Denk bijvoorbeeld aan een procentuele korting, stapelkorting, gratis verzending, een x bedrag aan korting enzovoorts. Leef je uit!

Tip: Laat jouw kortingsacties eerder van start gaan dan die van jouw concurrenten. Je kunt er aan denken om consumenten die er vroeg bij zijn extra korting te bieden. Zo kun je ook beter garanderen dat jouw klant de cadeaus op tijd in huis heeft.

Last but not least: communiceer!

Je kunt je heel goed hebben voorbereid op de eindejaarsperiode met een aanbod van cadeaubonnen, het inrichten van gift guides en jouw speciale inpakservice, maar als jouw klanten hier niet van op de hoogte zijn, kan het zijn dat die inspanningen je niet veel op gaan leveren. Dat zou zonde zijn. Breng daarom jouw klanten goed én op tijd op de hoogte van wat jij ze te bieden hebt! Gebruik je website, nieuwsbrieven en social mediakanalen om jouw boodschap te verspreiden. Bied je korting door middel van een speciale kortingscode? Communiceer dat! Kun jij jouw klant met een gift guide helpen de beste kerstcadeaus te vinden? Vertel het ze! Bied jij jouw klant dé oplossing voor een last minute cadeau? Spread the word! Jouw klanten zullen dit zeker waarderen.

Ben jij klaar om je klanten te verrassen en 2019 mooi af te sluiten?

Meer weten?

Zijn er andere onderwerpen die je graag uitgelicht zou willen hebben? Of misschien een specifieke vraag over MyParcel? Laat het ons dan hier weten en wij zoeken het voor je uit!