Het is je vast niet ontgaan; de stijgende energie- en brandstofprijzen. In juni 2021 betaalde je gemiddeld zo’n € 1,77 per liter benzine. Dit jaar is dit bedrag inmiddels gestegen met ruim 25% naar een duizelingwekkende € 2,36. Voor de logistieke vervoerders in ons land een behoorlijk pijnpunt. Dagelijks rijden en vliegen er namelijk duizenden bestelbussen en vliegtuigen, vol met post en pakketten. Al deze voertuigen hebben stroom of brandstof nodig en met de stijgende prijzen loopt dat behoorlijk in de kosten. Om deze hoge kosten enigszins op te vangen, verhogen veel vervoerders hun tarieven óf beginnen met het rekenen van een brandstoftoeslag.
In deze blog vind je de belangrijkste tariefswijzigingen per 1 september 2022 en de veelgestelde vragen:
- Waarom worden de tarieven verhoogd per 1 september 2022?
- Geldt de tariefsverhoging per 1 september 2022 voor alle producten van MyParcel?
- Waarom stijgt de transporttoeslag voor Wereldzendingen per 1 september 2022?
- Tot wanneer geldt de brandstoftoeslag van Instabox?
- Waarom gaat Instabox een brandstoftoeslag rekenen per 1 september 2022?
- Worden de tarieven ook weer naar beneden bijgesteld als de brandstofprijzen dalen?
- Betekent de tariefswijziging per 1 september 2022 dat er aan het eind van het jaar geen tariefsverhoging plaatsvindt?
Hogere toeslag Wereldzendingen.
Door de stijgende brandstofprijzen is ook het transport naar het buitenland duurder geworden. Om deze kosten deels te compenseren, verhoogt PostNL per 1 september 2022 de transporttoeslag voor Wereldzendingen. Bekijk hieronder de nieuwe tarieven.
Land | Basis tarief | Toeslag | Tarief per 1 september 2022 | ||
Basis | Kg | Transporttoeslag (per kg) | Basis | Prijs per kg (incl. toeslag) | |
Groot-Brittannië | € 14,55 | € 0,95 | € 0,00 | € 14,55 | € 0,95 |
Noorwegen | € 20,25 | € 1,75 | € 0,00 | € 20,25 | € 1,75 |
Zwitserland | € 20,25 | € 1,75 | € 0,00 | € 20,25 | € 1,75 |
Rest of Europe | € 20,25 | € 1,75 | € 0,00 | € 20,25 | € 1,75 |
Verenigde Staten | € 22,50 | € 4,25 | € 2,40 | € 22,50 | € 6,65 |
Australië | € 22,50 | € 4,25 | € 5,20 | € 22,50 | € 9,45 |
Brazilië | € 22,50 | € 4,25 | € 1,75 | € 22,50 | € 6,- |
Canada | € 22,50 | € 4,25 | € 1,75 | € 22,50 | € 6,- |
China | € 22,50 | € 4,25 | € 1,75 | € 22,50 | € 6,- |
Hongkong | € 22,50 | € 4,25 | € 1,75 | € 22,50 | € 6,- |
Japan | € 22,50 | € 4,25 | € 4,30 | € 22,50 | € 8,55 |
Nieuw Zeeland | € 22,50 | € 4,25 | € 5,20 | € 22,50 | € 9,45 |
Zuid Afrika | € 22,50 | € 4,25 | € 1,75 | € 22,50 | € 6,- |
Rest of World | € 22,50 | € 4,25 | € 1,75 | € 22,50 | € 6,- |
Brandstoftoeslag Instabox.
Het wagenpark van Instabox rijdt grotendeels op HVO-100 (Hydrotreated Vegetable Oil). Dit is een duurzame diesel die gemaakt wordt van o.a. plantenresten en afvalresten. Door de stijgende energie- en brandstofprijzen is ook de prijs van HVO-100 brandstof gestegen. Hierdoor zijn de kosten voor het transport van post en pakketten toegenomen. Hierdoor is Instabox genoodzaakt om een brandstoftoeslag in rekening te brengen. Bekijk hieronder de tarieven en brandstoftoeslag.
Product | Tarief | Same Day Delivery | Brandstoftoeslag |
Pakket NL | € 6,75 | + € 0,50 | + € 0,50 |
Brievenbuspakje NL | € 5,75 | + € 0,50 | + € 0,50 |
Veelgestelde vragen.
Waarom worden de tarieven verhoogd per 1 september 2022?
Per 1 september 2022 verhoogt PostNL de transporttoeslag voor Wereldzendingen, met € 0,45 tot € 3,10 per kilo, afhankelijk van de bestemming. Instabox rekent vanaf dezelfde datum een brandstoftoeslag van € 0,50 per zending. Deze tarieven worden verhoogd, omdat de stijgende energie- en brandstofprijzen veel invloed hebben op de logistieke sector. De kosten voor het bezorgen van post en pakketten zijn gestegen en met de tariefswijziging proberen vervoerders dit enigszins op te vangen.
Geldt de tariefsverhoging per 1 september 2022 voor alle producten van MyParcel?
Nee, de tariefsverhoging geldt alleen voor Wereldzendingen met PostNL en Instabox zendingen. Bekijk voor een volledig overzicht van de tarieven onze hand-out.
Waarom stijgt de transporttoeslag voor Wereldzendingen per 1 september 2022?
Door de stijgende energie- en brandstofprijzen zijn de transportprijzen van post en pakketten gestegen. PostNL wil jou blijven voorzien van dezelfde dienstverlening die je gewend bent en is daarom genoodzaakt om de transporttoeslag te verhogen.
Tot wanneer geldt de brandstoftoeslag van Instabox?
Instabox rekent vanaf 1 september 2022 een brandstoftoeslag. Tot wanneer deze geldig is, is afhankelijk van de ontwikkelingen van de energie- en brandstofprijzen. Op dit moment hebben wij er geen zicht op voor welk termijn de brandstoftoeslag van toepassing zal zijn.
Waarom gaat Instabox een brandstoftoeslag rekenen per 1 september 2022?
Het wagenpark van Instabox rijdt grotendeels op HVO-100 (Hydrotreated Vegetable Oil). Dit is een duurzame diesel die gemaakt wordt van o.a. plantenresten en afvalresten. Door de stijgende energie- en brandstofprijzen is ook de prijs van HVO-100 brandstof gestegen. Hierdoor zijn de kosten voor het transport van post en pakketten toegenomen. Om jou te kunnen blijven voorzien van de beste kwaliteit en service, is Instabox hierdoor genoodzaakt om een brandstoftoeslag in rekening te brengen.
Worden de tarieven ook weer naar beneden bijgesteld als de brandstofprijzen dalen?
Per 1 september 2022 verhoogt PostNL de transporttoeslag voor Wereldzendingen, met € 0,45 tot € 3,10 per kilo, afhankelijk van de bestemming. Instabox rekent vanaf dezelfde datum een brandstoftoeslag van € 0,50 per zending. Vervoerders kijken continu naar de tarieven en proberen deze zo laag mogelijk te houden. Het is lastig om te voorspellen wat de komende tijd gaat brengen. We blijven in nauw contact met de vervoerders. Mochten er belangrijke wijzigingen zijn, dan hoor je dit tijdig van ons.
Betekent de tariefswijziging per 1 september 2022 dat er aan het eind van het jaar geen tariefsverhoging plaatsvindt?
Nee, deze tariefswijziging staat los van de tariefsverhoging aan het einde van het jaar. Deze tariefswijziging is bepaald aan de hand van de stijgende energie- en brandstofprijzen. De tarieven voor het nieuwe jaar worden daarentegen ook bepaald door de verwachting in loonkosten en investeringen. Zo wordt er elk jaar weer geïnvesteerd in nieuwe sorteercentra, retailpunten en uitbreiding van personeel.