Klantverhalen

Ecowings maakt tassen van duurzame binnenbanden.

05/09/2022
Afbeelding voor Ecowings maakt tassen van duurzame binnenbanden.

Duurzaamheid is een mooi voorbeeld van wat je een ‘containerbegrip’ noemt. Ondanks dat het zo’n breed begrip is, heeft het altijd als doel om mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht te laten zijn, zonder de aarde uit te putten. Door de effecten van het klimaat groeit het bewustzijn en is duurzaamheid steeds belangrijker geworden voor bedrijven én consumenten. Hoog tijd om eens dieper in het thema ‘duurzaam ondernemen’ te duiken. Want wat is dat nou eigenlijk? Hiervoor gingen wij op zoek naar ondernemers die van duurzaamheid hun core business hebben gemaakt. Zo kwamen we terecht bij Angela Rooijmans van Ecowings. Ecowings maakt in India tassen van oude binnenbanden van vrachtwagens en verkoopt deze voornamelijk op de Europese markt. Wij vroegen Angela naar het ontstaan van Ecowings, haar drijfveren en de bijdrage die Ecowings levert aan een schonere wereld.


Hi Angela, leuk dat je ons wilde ontvangen! Kun je ons eerst meer vertellen over wat Ecowings is en wat jij doet?

“Ja, natuurlijk. Ik ben Angela Rooijmans en verantwoordelijk voor de verkoop van de Ecowings producten in Nederland en Europa. Ecowings maakt professionele tassen en accessoires van de binnenbanden van vrachtauto’s. Denk daarbij aan rugtassen, laptoptassen en ook etuis. De binnenbanden worden uit de afvalstroom van India gehaald en krijgen in onze producten een tweede leven. Hierdoor wordt dit rubber niet verbrand en de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderd. Ik werk daarvoor samen met Ecowings in India, wat een apart bedrijf is. Daar zit mijn partner en onze ontwerper, Kapil. Hij is docent aan een designacademie en gespecialiseerd in re- en upcycling en ontwerpt de tassen die Ecowings verkoopt. Daarnaast leidt Kapil de productie en zorgt dat de banden verzameld, schoongemaakt en verwerkt worden. Ik verzorg de commerciële kant in Europa, waaronder de webshop en verkoop in winkels. De verkoop in winkels gaat via shop-in-shop oplossingen in verschillende landen, ook buiten Europa.”

Aan wat voor landen moeten we dan denken?

“We hebben één verkooppunt in Canada. Daar hebben we ook een partner die de verkoop voor die regio verzorgt. Daarnaast hebben we een winkel in Australië en Japan en nog een paar andere plekken in de wereld. De focus ligt wel op Europa en daar hebben we dan ook de meeste verkooppunten. Vooral in Nederland en België, maar ook in Frankrijk en Duitsland. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan de bekendheid van Ecowings en die wordt gelukkig steeds groter.”

Hoe ben je op het idee voor Ecowings gekomen?

“Tien jaar geleden ben ik begonnen met mijn bedrijf, dat toen nog Emax Domina heette. Met dit bedrijf importeerde ik spullen uit India en verkocht deze in Nederland. Ik kwam toen zelf net terug uit India, waar ik een aantal jaar met mijn gezin heb gewoond. Ik zag hoe het afval daar letterlijk op straat ligt en op sommige plekken het net een vuilnisbelt lijkt. Ik vond dat vreselijk en ben daar echt gegrepen door het afvalprobleem. Tegelijkertijd waren er veel mensen die iets aan dit probleem probeerden te doen. Kunstenaars en creatievelingen maakten de mooiste producten van het afval. Ik raakte bevriend met iemand die tassen maakte van grote reclameposters. En toen dacht ik: ‘Zou het niet leuk zijn om deze producten te verkopen in Nederland?’. Destijds waren recycling en hergebruik nog niet zo hip als nu, maar de producten die zij maakten zagen er mooi uit en waren ook van goede kwaliteit. Dus ik dacht, heel naïef natuurlijk, dat iedereen die producten wel leuk zou vinden en zou kopen. Eenmaal terug in Nederland ben ik meteen een webshop begonnen, zonder enige e-commerce ervaring.”

De verkoop liep dus niet meteen storm?

“Nee, zeker niet. Ik wilde de producten online en fysiek gaan verkopen. Zelf had ik enkele producten meegenomen uit India en inmiddels ook al nieuwe bestellingen gedaan, dus ik had wel een voorraad. Ondertussen had ik een website gemaakt, die er ook echt mooi uitzag. Daarnaast ging ik langs winkels om te vragen of ze mijn producten wilden verkopen. Dat ging allemaal minder makkelijk dan ik dacht. Na een tijdje lukte het eindelijk om enkele verkopen te genereren en zo ging de bal een beetje rollen. We hadden bijvoorbeeld een mand die gemaakt was van oude autobanden die het echt wel goed deed. Het was heel leuk om te zien dat die verkoop groeide, maar ik merkte dat we gewoon teveel verschillende producten hadden. Dat is aan de ene kant lastig omdat je alles op voorraad moet hebben en aan de andere kant voor de verkoop van de producten. Er miste een duidelijke focus.”

Hoe heb je die focus vervolgens aangebracht?

“Het mooiste product dat ik verkocht was een tas gemaakt van gebruikte binnenbanden van vracht- auto’s. Ik had ook het beste contact met degene die de tassen maakte, dat was Kapil. Daarbij deelden wij dezelfde ambitie en visie. We waren het erover eens dat je van het afval hele mooie dingen kunt maken en dat veel materiaal herbruikbaar is. Als designer speelt Kapil daar een hele belangrijke rol in en hij weet ook hoe alles werkt daar. Dit alles bij elkaar maakte dat ik besloot me in die tassen te specialiseren. Vanaf dat moment hebben we de naam veranderd in Ecowings.”

Kun je ons iets meer vertellen over het productie- proces? Hoe gaat dat in zijn werk?

“Zoals gezegd zit de productie in India en daar heeft Kapil enkele mensen voor zich werken. De werkplaats zit in Indore, een grote stad met zo’n twee miljoen inwoners. Indore ligt in het hart van India, waardoor er veel kruispunten van wegen zijn en dus veel vrachtwagens voorbij rijden. Garages hebben zich hier gevestigd omdat er met regelmaat kapotte banden verwisseld moeten worden. Het team van Kapil gaat langs deze garages om bruikbare binnenbanden te vinden en in te kopen. De binnenbanden worden vervolgens naar de werkplaats gebracht. Met een spons, water en zeep worden de banden gereinigd en gedroogd, om het daarna als materiaal voor de tassen te kunnen gebruiken. Vervolgens worden de banden op maat geknipt aan de hand van een mal. Elke tas heeft een eigen design en dus ook een eigen mal. Het materiaal wordt dan geperst en geëgaliseerd, zodat de tas onder de naaimachine in elkaar kan worden gezet. De ritsen worden erin gezet en ook de labels eraan gemaakt. Dit hele proces gebeurt handmatig en wordt gedaan door mensen uit de omgeving. Ecowings heeft ook als doel om vrouwen uit de omliggende sloppenwijken werkgelegenheid te bieden en te helpen ontwikkelen. Ze krijgen een opleiding en leren hoe ze netjes moeten werken. Dat is voor hen niet zo vanzelfsprekend als hier. Dus je moet ze echt leren dat ze de ritsen schoonhouden bijvoorbeeld.”

Dat is wel een cultuurverschil?

“Jazeker, zij zijn dat helemaal niet gewend. Ik heb foto’s van de werkplaats waarbij er wel honderd tassen op een stapel liggen. Wij zouden zeggen: ‘Werk nou toch een beetje netjes!’. Maar zij zien dat helemaal niet als een probleem. Voor de verkoop in Europa is dat natuurlijk wel belangrijk, omdat de wensen van de Europese consument anders zijn. Het is soms lastig om de vertaling te maken naar hoe zij moeten produceren. Als zij honderd tassen moeten maken met zwart stiksel en dat raakt op, dan gebruiken ze gerust rood stiksel. En als ik dan zeg: ‘Hoe kan je dat nou doen?’, dan denken zij: ‘Zo kan het toch ook?’. Je loopt dus wel tegen verschillende denkwijzen aan en je moet duidelijk zijn over wat je precies wil hebben. Nu heb ik het voordeel dat ik een paar jaar in India hebt gewoond en wel een beetje begrijp hoe zij denken. De tassen worden daarom altijd eerst opgepoetst en gecheckt op beschadigingen. Daarna worden de tassen pas verpakt en verstuurd. Het is anders dan een tas produceren in Europa, waarbij dingen als ‘netjes werken’ vrij normaal zijn. Daarbij is de werkplaats vaak smerig door het vele stof in de omgeving en de ramen staan gewoon open. Elke dag moet er daarom geveegd worden en werken we met plastic zakken om de tassen te beschermen tegen viezigheid. Op den duur willen we hier ook vanaf natuurlijk, omdat plastic niet duurzaam is.”

Daarmee is nog niet de hele keten duurzaam dus?

“Het kan niet altijd meteen 100% duurzaam, helaas. Dit gaat in stapjes en de volgende keer doen we het weer net iets beter dan de vorige keer. Ik blijf wel hameren op duurzaamheid en hoe belangrijk dat is, om zo de hele keten uiteindelijk duurzaam te krijgen. Daarin boeken we ook vooruitgang, hoor. Een mooi voorbeeld is het schoonmaken van de tassen, waarbij we natuurlijke schoonmaakmiddelen gebruiken en geen chemicaliën. We willen ook zo min mogelijk plastic gebruiken en daarom hebben we vorig jaar de omslag gemaakt naar een verpakking die minder milieubelastend is. Maar er zijn nog wel stappen die we kunnen zetten om verder te verduurzamen. Op de website staat bijvoorbeeld een video waarin de binnenbanden met fietsen worden opgehaald. Als je 500 banden moet ophalen, dan kan dat niet met een fiets en gebruiken ze een auto. Misschien kan dat in de toekomst ook anders. Daarnaast vervoeren we nog wel eens per vliegtuig, maar dat willen we eigenlijk alleen met de boot gaan doen. Dat zou ook weer een mooie stap in de goede richting zijn. Er is dus nog voldoende winst te behalen.”

Hoe kijk je naar de toekomst m.b.t. duurzaam ondernemen?

“Steeds meer bedrijven zijn er mee bezig. Een bedrijf als Shell bestelt bijvoorbeeld tassen bij ons. Nu is dat niet meteen het meest duurzame bedrijf natuurlijk, maar ze zijn er wel mee bezig. Alles wat bij duurzame bedrijven en merken wordt besteld is een win-win situatie, omdat het niet naar vervuilende producten gaat. Daarnaast gaan steeds meer bedrijven aan de slag met recyclen en upcyclen, wat een hele goede ontwikkeling is. Je ziet bij consumenten ook meer bewustwording en duurzaamheid speelt vaker een rol in de keuze voor producten. Dat zien wij ook terug in onze bestellingen en groei. Duurzame of gerecyclede producten worden alleen wel vaak als ‘duur’ bestempeld. Dat zou ik nog wel graag anders zien, want het is een eerlijke prijs voor het product. Onze tassen worden volledig met de hand gemaakt, van ophalen tot schoonmaken, naaien en verpakken. Het is een heel bewerkelijk proces en daar zitten uiteraard kosten aan verbonden. Een nieuw product van de fabrieksband laten rollen is veel makkelijker natuurlijk. Maar daarmee lossen we het afvalprobleem niet op en het draagt ook niet perse bij aan een betere wereld. Als we allemaal aandacht hebben voor het menselijke- en milieuaspect bij de productie, dan kunnen we veel bereiken samen.”

Hét e-commerce magazine voor online ondernemers.

Vind jij dit een leuk artikel? Download dan ons magazine met interessante artikelen en interviews met diverse experts. Vanuit hun expertise en ervaring praten ze je bij over de meest relevante onderwerpen en geven ze belangrijke tips om een nog groter succes van jouw online onderneming te maken.

Gratis magazine ontvangen